copywriter 2.0

copywriter 2.0

Groupon del 2. Ett modernt Hotel California.

debattPosted by thewriteclub Wed, July 27, 2011 15:39:38

Igår fick jag nog av Groupon. Nog av deras märkliga erbjudanden, nog av deras sjaskiga så kallade "humor" och nog av den urusla copyn. Så sedan dess har jag försökt gå ur. Ända sedan igår (!!) har alltså länken där man kan avbeställa groupon-mailen hänvisat till en sida där man INTE kan avbeställa det satans nyhetsbrevet. Däremot uppmanas man att skriva in sin mailadress för att få ta del av deras erbjudanden. AAAAAGH!!!

Vem hade kunnat ana att Groupon hade en hotel California-strategi?? Det vill säga att man kan checka in när man vill men man kan aldrig komma ut. Det är en grej att jag störde mig på deras konstiga budskap, det är ju trots allt min subjektiva åsikt. Det här däremot är något helt annat. Jag känner att mitt mailutrymme är taget som gisslan. Groupon, dags att agera!!! Det här inte bra kommunikation!

  • Comments(1)//copy.thewriteclub.se/#post17

Groupon, vart är ni på väg?

debattPosted by thewriteclub Tue, July 26, 2011 15:56:22

Jag har prenumererat på mail från Groupon rätt länge nu. Dels av nyfikenhet och dels för att man så klart vill göra ett kap om det går. Man får ofta rabatter som motsvarar halva priset. Jag kan inte påstå att jag direkt storshoppat. (Handlat en enda gång) Men det har ändå varit lite kul att hålla lite koll på de där mailen som innehållit allt från spabehandlingar, massage, hotell, resor och så vidare. Ganska bra erbjudanden helt enkelt. Men så under försommaren började erbjudandena bli lite märkliga. Lite rabatt på en kaffe här, lite rabatt på en pasta där. Ganska menlösa erbjudanden skulle jag vilja säga. Så jag började tappa intresset litegrand. Oftare och oftare bara kasta grouponmailen i soporna olästa. Men jag ville ändå inte avbeställa. Fråga mig inte varför, människans sug efter "klippet" är stort antar jag. Men så en dag så rann det över. En sista droppe gjorde att jag bara var tvungen att avbeställa hela skiten. Och det är copyn. För någon vecka sedan ändrades den radikalt och blev i bästa fall vitsig, i värsta fall direkt schauvinistisk. Vem skriver de här texterna? Jag ser genast framför mig en 60+-farbror som tycker han är lite förnumstig.

Det är möjligt att jag är känslig, men plötsligt kändes Groupon helt enkelt som ett osympatiskt företag. Så Groupon börjar alltså vara ett osympatiskt företag med halvdana erbjudanden. Och jag för min del vill inte stötta det. Läs texten nedan och se vad ni tycker.

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post16

Skämmes Malaco!

debattPosted by thewriteclub Sun, June 12, 2011 19:43:56

Idag blev jag provocerad av något så
harmlöst som en godispåse på pressbyrån. Närmare bestämt en
påse Truly fruit & liquourice. Jag blev nu inte provocerad på
en gång, först blev jag faktiskt ganska glad. Glad över att den
innehöll 30% mindre socker. Glad över att ha hittat något som
kändes naturligt. Glad över att ha hittat något som innehåller
frukt. Plötsligt kanske man kan vända på det gamla talesättet om att frukt är godis. Tänk om godis nu är frukt!

Sedan vänder jag på påsen och börjar
läsa innehållsdeklarationen. Och det är då jag blir provocerad.
Först som privatperson och efter en stund även som yrkesmänniska

Det råkar nämligen vara så att jag
är vegetarian och därmed ganska härdad läsare av
innehållsförteckningar. Det stoppas ner djuravfall i de mest
underliga matprodukter. Vad har djuravfall där att
göra...? Jo det används som bindmedel och heter gelatin. Börjar ni
kika på innehållsförteckningarna kommer ni upptäcka att väldigt
mycket innehåller just gelatin. T.ex fruktpaj.

Så, jag är alltså vegetarian och äter inte gelatin. Ingen
biggie, jag är van vid att undvika rätt mycket saker vid det här
laget. (Även om jag tycker att det är ganska märkligt att man inte använder andra alternativ 2011...) Dessutom kan man kanske tycka att
det är mitt högst personliga val och därmed också mitt personliga
problem? Ja-a, jag kan hålla med om det rätt ofta. Jag har valt
bort godis, och massor av andra matvaror också, förut och inte blivit ett dugg provocerad.

Det är ungefär nu yrkesjaget hoppar
in i tankegångarna. Som copywriter vet jag att jag jobbar i en
bransch som många hyser en stark misstro mot. Som tycker att reklam
handlar om att manipulera, ljuga och medvetet luras. Det är tråkigt och gör jobbet lite knöligare och guppigare. Tro det eller
ej, men i de flesta fallen så är reklamen faktiskt sanningsenlig. När jag skriver copy brukar tanken alltid dyka upp om vad som skulle få mig att välja produkt X före produkt Y. Jag vill inte lura på någon något. Jag vill ge argument som även skulle få mig själv att välja produkt X före produkt Y. Det är helt enkelt så att jag är både copy och konsument.

Just som konsumenter har vi möjlighet att höja våra röster ganska
ordentligt och det finns ingen poäng med att lura oss och göra oss
arga. Det är mycket bättre att vi är glada, nöjda och handlar igen. Det vinner alla på.

Däremot finns en form av manipulation som jag stör mig på; förpackningsdesignen. Med smarta färgval, brunt papper och en oerhört medveten strävan efter att
utstråla något man inte lever upp till så blir vi manipulerade
till att TRO att en produkt innehåller något den inte gör.

Jag trodde ju faktiskt att tryly
fruit-påsen skulle innehålla mest frukt. Sedan att den första
lilla fruktingrediensen inte dyker upp förrän på rad fem är ju en
sak, men sedan att godiset dessutom innehåller gelatin är ju helt
idiotiskt!! Varför vill man blanda i döda djur i något som ska
utstråla en fräsch fruktighet? Varför kallar man något för Truly
fruit när det inte är det?! När det faktiskt knappt är någon
fruit i det alls? Det är farligt nära manipulation och
vilseledning i min värld. Kanske är det så att den här harmlösa
påsen var godisbiten som fick bägaren att rinna över. Jag känner
bara att det är nog. Det är tröttsamt och tidskrävande att inte
kunna lita på att förpackningar innehåller det de ger sken av.
Kalla godiset för vad som helst men försök inte ge sken av att det
nästan är frukt. Jag blir bara Truly besviken.


Psst, vill ni läsa den lite lätt
surrealistiska innehållsdeklarationen, gå in här:
http://www.malaco.se/content/malaco-truly-fruit-%E2%80%98n-liquorice


  • Comments(2)//copy.thewriteclub.se/#post9

Med lovebombing som strategi

debattPosted by thewriteclub Wed, March 09, 2011 11:41:23
Att man ska vara snäll mot sina medmänniskor borde vara relativt självklart. Men har du tänkt på att det faktiskt kan vara grunden i en företagsstrategi...?


Det finns massor med konstiga fördomar om att man måste vara stenhård, nästan känslokall och beredd att gå över lik för att driva företag. Vilket bulls***. Seriöst.


Att det finns osympatiska människor i företagsvärlden beror på att det gör det överallt. Men det är ingen regel. Det kan inte vara en regel. Oavsett om man kallar det för nätverkande, socialt kunnande eller vad som helst, så tror jag de flesta av oss vill bli behandlade som man behandlar andra. Att det dessutom faktiskt kan vara nyckeln till högre konvertering, bättre lönsamhet och ökad kännedom borde vara självklart. Ett bra exempel på snällstrategi är när Wonderland PR bloggade om mitt företag för ett tag sedan.


Först blev jag glad. Både som människa och entreprenör. Sedan fermenterade sig glädjen och blev en positiv grundinställning till Wonderland PR. Jag blev intresserad av företaget. Jag insåg att företaget är både kompetent och sympatiskt. Jag började prata om det bland mina nätverk. Och nu bloggar jag dessutom om det.

Blogginlägget finns att läsa här:

http://frokenrhodin.se/the-writeclubs-founder-paivi-korhonen-nominated-for-beautiful-business-award


Lovebombing ger helt enkelt lovebombing tillbaka. Och mer win-win än så blir det nog inte.


Kärlek till er alla och peace out så länge!


P.S Du kan följa Wonderland group på Facebook. D.S

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post7

Sprid nätkärlek istället för näthat.

debattPosted by thewriteclub Mon, January 31, 2011 16:42:11
Finfint initiativ av @sprakmotorkonsult aka Magnus Bråth. Klart vi ska hjälpas åt med att sprida nätkärlek. Det är både enklare och roligare än att sprida näthat. Bäst av allt: förutom att man får en varm och fluffig känsla i magen så får man dessutom lika mycket kärlek tillbaka. Allvarligt, bättre winwin-situation finns ju inte. Pass it on! :)



  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post5