copywriter 2.0

copywriter 2.0

Skomakarens barn...

WebbcopyPosted by thewriteclub Thu, November 12, 2009 18:46:30

...och webbcopyns blogg har visst drabbats av samma symptom. Det händer så väldigt mycket på nätet så den här bloggen blir lite lidande. Inte så roligt för bloggen, men det är väldigt roligt att se att texten alltmer börjar få det utrymme den alltid borde ha haft.

Hur som helst, lovar jag att bli lite bättre på att uppdatera bloggen och under tiden tänkte jag att ni skulle få upptäcka betydelsen av väldigt få bokstäver, nämligen microcopy. Det är de där få orden som gör att du förstår hur du ska logga in på internetbanken. Eller den lilla raden som förtydligar i vilket fält du ska fylla i din adress egentligen.

Micro-copy är kort och gott en kompis som ser att du är lite osäker på vad som förväntas av dig. Istället för att buffligt begära att du ska gissa dig fram till rätt svar får du veta precis hur du ska göra. Och detta utan att begära något annat i gengäld utom att du ska känna dig nöjd. Så ödmjuk och vänlig är bra micro-copy. Du är kanske inte alltid medveten om det, men bra micro-copy är en pålitlig webb-vän som finns där när du behöver det.

Se gärna exempel* på bra micro-copy här:

http://www.flickr.com/groups/1308865@N22/

*Tack för tipset Fredrik L.

  • Comments(1)//copy.thewriteclub.se/#post2