copywriter 2.0

copywriter 2.0

Skämmes Malaco!

debattPosted by thewriteclub Sun, June 12, 2011 19:43:56

Idag blev jag provocerad av något så
harmlöst som en godispåse på pressbyrån. Närmare bestämt en
påse Truly fruit & liquourice. Jag blev nu inte provocerad på
en gång, först blev jag faktiskt ganska glad. Glad över att den
innehöll 30% mindre socker. Glad över att ha hittat något som
kändes naturligt. Glad över att ha hittat något som innehåller
frukt. Plötsligt kanske man kan vända på det gamla talesättet om att frukt är godis. Tänk om godis nu är frukt!

Sedan vänder jag på påsen och börjar
läsa innehållsdeklarationen. Och det är då jag blir provocerad.
Först som privatperson och efter en stund även som yrkesmänniska

Det råkar nämligen vara så att jag
är vegetarian och därmed ganska härdad läsare av
innehållsförteckningar. Det stoppas ner djuravfall i de mest
underliga matprodukter. Vad har djuravfall där att
göra...? Jo det används som bindmedel och heter gelatin. Börjar ni
kika på innehållsförteckningarna kommer ni upptäcka att väldigt
mycket innehåller just gelatin. T.ex fruktpaj.

Så, jag är alltså vegetarian och äter inte gelatin. Ingen
biggie, jag är van vid att undvika rätt mycket saker vid det här
laget. (Även om jag tycker att det är ganska märkligt att man inte använder andra alternativ 2011...) Dessutom kan man kanske tycka att
det är mitt högst personliga val och därmed också mitt personliga
problem? Ja-a, jag kan hålla med om det rätt ofta. Jag har valt
bort godis, och massor av andra matvaror också, förut och inte blivit ett dugg provocerad.

Det är ungefär nu yrkesjaget hoppar
in i tankegångarna. Som copywriter vet jag att jag jobbar i en
bransch som många hyser en stark misstro mot. Som tycker att reklam
handlar om att manipulera, ljuga och medvetet luras. Det är tråkigt och gör jobbet lite knöligare och guppigare. Tro det eller
ej, men i de flesta fallen så är reklamen faktiskt sanningsenlig. När jag skriver copy brukar tanken alltid dyka upp om vad som skulle få mig att välja produkt X före produkt Y. Jag vill inte lura på någon något. Jag vill ge argument som även skulle få mig själv att välja produkt X före produkt Y. Det är helt enkelt så att jag är både copy och konsument.

Just som konsumenter har vi möjlighet att höja våra röster ganska
ordentligt och det finns ingen poäng med att lura oss och göra oss
arga. Det är mycket bättre att vi är glada, nöjda och handlar igen. Det vinner alla på.

Däremot finns en form av manipulation som jag stör mig på; förpackningsdesignen. Med smarta färgval, brunt papper och en oerhört medveten strävan efter att
utstråla något man inte lever upp till så blir vi manipulerade
till att TRO att en produkt innehåller något den inte gör.

Jag trodde ju faktiskt att tryly
fruit-påsen skulle innehålla mest frukt. Sedan att den första
lilla fruktingrediensen inte dyker upp förrän på rad fem är ju en
sak, men sedan att godiset dessutom innehåller gelatin är ju helt
idiotiskt!! Varför vill man blanda i döda djur i något som ska
utstråla en fräsch fruktighet? Varför kallar man något för Truly
fruit när det inte är det?! När det faktiskt knappt är någon
fruit i det alls? Det är farligt nära manipulation och
vilseledning i min värld. Kanske är det så att den här harmlösa
påsen var godisbiten som fick bägaren att rinna över. Jag känner
bara att det är nog. Det är tröttsamt och tidskrävande att inte
kunna lita på att förpackningar innehåller det de ger sken av.
Kalla godiset för vad som helst men försök inte ge sken av att det
nästan är frukt. Jag blir bara Truly besviken.


Psst, vill ni läsa den lite lätt
surrealistiska innehållsdeklarationen, gå in här:
http://www.malaco.se/content/malaco-truly-fruit-%E2%80%98n-liquorice


  • Comments(2)//copy.thewriteclub.se/#post9