copywriter 2.0

copywriter 2.0

Är microcopy viktigt?

WebbcopyPosted by thewriteclub Thu, July 28, 2011 09:05:29
När något på nätet inte fungerar blir vi så klart provocerade. Stressade, less och självklart skitsura. Och det mest irriterande som finns är det där j-la 404- page not found-meddelandet. Det finns inget, absolut inget, positivt med det! Eller...?


Tänk om man jobbar lite smart med microcopyn. Då kanske en negativ händelse kan bli en positiv upplevelse för besökaren. Man kanske kan använda det negativa till sin fördel så att det till och med blir varumärkesbyggande. Tänk om man till och med får besökaren att le litegrand.

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post18

Groupon del 2. Ett modernt Hotel California.

debattPosted by thewriteclub Wed, July 27, 2011 15:39:38

Igår fick jag nog av Groupon. Nog av deras märkliga erbjudanden, nog av deras sjaskiga så kallade "humor" och nog av den urusla copyn. Så sedan dess har jag försökt gå ur. Ända sedan igår (!!) har alltså länken där man kan avbeställa groupon-mailen hänvisat till en sida där man INTE kan avbeställa det satans nyhetsbrevet. Däremot uppmanas man att skriva in sin mailadress för att få ta del av deras erbjudanden. AAAAAGH!!!

Vem hade kunnat ana att Groupon hade en hotel California-strategi?? Det vill säga att man kan checka in när man vill men man kan aldrig komma ut. Det är en grej att jag störde mig på deras konstiga budskap, det är ju trots allt min subjektiva åsikt. Det här däremot är något helt annat. Jag känner att mitt mailutrymme är taget som gisslan. Groupon, dags att agera!!! Det här inte bra kommunikation!

  • Comments(1)//copy.thewriteclub.se/#post17

Groupon, vart är ni på väg?

debattPosted by thewriteclub Tue, July 26, 2011 15:56:22

Jag har prenumererat på mail från Groupon rätt länge nu. Dels av nyfikenhet och dels för att man så klart vill göra ett kap om det går. Man får ofta rabatter som motsvarar halva priset. Jag kan inte påstå att jag direkt storshoppat. (Handlat en enda gång) Men det har ändå varit lite kul att hålla lite koll på de där mailen som innehållit allt från spabehandlingar, massage, hotell, resor och så vidare. Ganska bra erbjudanden helt enkelt. Men så under försommaren började erbjudandena bli lite märkliga. Lite rabatt på en kaffe här, lite rabatt på en pasta där. Ganska menlösa erbjudanden skulle jag vilja säga. Så jag började tappa intresset litegrand. Oftare och oftare bara kasta grouponmailen i soporna olästa. Men jag ville ändå inte avbeställa. Fråga mig inte varför, människans sug efter "klippet" är stort antar jag. Men så en dag så rann det över. En sista droppe gjorde att jag bara var tvungen att avbeställa hela skiten. Och det är copyn. För någon vecka sedan ändrades den radikalt och blev i bästa fall vitsig, i värsta fall direkt schauvinistisk. Vem skriver de här texterna? Jag ser genast framför mig en 60+-farbror som tycker han är lite förnumstig.

Det är möjligt att jag är känslig, men plötsligt kändes Groupon helt enkelt som ett osympatiskt företag. Så Groupon börjar alltså vara ett osympatiskt företag med halvdana erbjudanden. Och jag för min del vill inte stötta det. Läs texten nedan och se vad ni tycker.

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post16

Fortsättning till föregående inlägg. Teknikmagasinet hittar inga fel.

WebbcopyPosted by thewriteclub Wed, July 20, 2011 13:26:14

Det är humor. Stor humor.

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post15

Finn fem fel

WebbcopyPosted by thewriteclub Wed, July 20, 2011 11:33:02

Text ur Teknikmagasinets katalog. Kommentarer helt överflödiga.

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post14

Hur svårt kan det va´? Mår du skit eller mår du bra?

WebbcopyPosted by thewriteclub Thu, July 14, 2011 11:46:21

Den här låten säger allt!

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post13

Mycket, mycket, mycket märklig reklam

övrigtPosted by thewriteclub Tue, July 12, 2011 10:22:53

Eller vad tycker ni?

  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post12

Snyggt välkomnande!

WebbcopyPosted by thewriteclub Wed, July 06, 2011 16:26:54

Så här borde det alltid se ut när man besöker en webbshop för första gången. Även om själva erbjudandet har mer med IP-numret att göra än med copyn så är erbjudandet, det efterföljande mailet (som berättar att jag får tillgång till vouchern när jag loggar in) helt briljant. Jag känner mig välkomnad, trevlig bemött och inte minst shoppingsugen!

Mycket snyggt!



  • Comments(0)//copy.thewriteclub.se/#post11
Next »